10 vecí, ktoré by ste (ne)mali ako pasažieri v lietadle robiť

Pripravila som pre vás zoznam 10 vecí, ktoré by ste mali ako pasažieri v lietadle rešpektovať, ak si nechcete pohnevať letušky :).

Možno si budete myslieť, že to zbytočne preháňame, ale ako sa vraví: „Radšej mať všetko tip top a veriť, že sa nič nestane, ako to podceniť a niečo by sa stalo. Potom by však už bolo neskoro.“

Týmto článkom vás nemám v úmysle strašiť. Chcem vám len vysvetliť niektoré veci, aby ste konečne vedeli PREČO to od vás stewardi v lietadle chcú. Naozaj vás nemajú v úmysle buzerovať. Chcú len zabezpečiť krásny a bezpečný let pre všetkých.

 

1. Prečo by ste mali sledovať demonštráciu bezpečnostných prostriedkov

Počas demonštrácie bezpečnostných prostriedkov seďte na svojom mieste a pozerajte sa, čo vám letušky ukazujú resp. pozerajte video. Počas demonštrácie nie je vhodná príležitosť, aby ste vstávali a hľadali niečo v úložnom priestore. Nie, ani na záchod už nemôžete ísť.

A ak ste demonštráciu bezpečnostných prostriedkov počuli a videli miliónkrát predtým, tak je to skvelé, ale nevyrušujte ostatných, ktorí to možno vidia prvýkrát v živote. Áno nájdu sa aj takí.

Nasledujúce odstrašujúce príbehy vám poviem preto, aby ste vedeli, prečo sú informácie z bezpečnostnej demonštrácie dôležité.

Predtým si ešte užite trochu čierneho humoru.

Ako iste viete, tak pri poklese tlaku v kabíne vypadnú kyslíkové masky. A to sa stalo aj na lete, ktorý vám teraz spomeniem. Skvelé bolo, že ľudia zareagovali a masky si nasadili na tváre. Avšak neskôr, keď technici zisťovali, čo sa vlastne stalo, tak zistili, že asi polovica z masiek nebola aktivovaná, teda neprúdil z nich kyslík.

Pýtate sa: „Ako je to možné?“ Jednoducho tak, že si pasažieri masku neaktivovali. Možno nepočúvali poriadne inštrukcie, možno boli v strese a zabudli, že to treba spraviť.

Preto si pamätajte: „Masku si treba pred nasadením aktivovať prudkým trhnutím za šnúru.“

Zaujímavosť, ktorú ste možno nevedeli. Platí to pri boeingu 737 (verzia 700, 800 a 900). Nad každým radom sa nachádzajú 4 kyslíkové masky, aj keď sú tam iba 3 sedadlá. Je to z toho dôvodu, že tam môže sedieť infant (dieťa do dvoch rokov, ktoré nemá vlastné sedadlo a sedí v lone rodiča).

Dve kyslíkové masky sa zase nachádzajú na každej toalete. Viete prečo? Z toho istého dôvodu, že sa tam môže nachádzať rodič s dieťaťom. Verím, že vás nenapadla nejaká prasačinka, prečo sú na toaletách dve masky namiesto jednej :D.

Ďalší strašidelný príbeh znie, že lietadlo pristálo na vode, a teda ľudia potrebovali záchranné vesty. To by bolo všetko ok, lenže sa stalo to, že si ich nafúkli ešte v lietadle. Prečo je to problém? Pretože sa následne nevedeli dostať von z lietadla. S nafúknutou vestou sa dosť zle uteká úzkou uličkou v lietadle a cez núdzové okenné východy sa s vestou moc neprepcháte.

Zapamätajte si: „Vesty sa nafukujú až po pristátí a OPUSTENÍ lietadla.

Na upresnenie ešte dodám, ak sa pasažier evakuuje prednými dverami, tak si vestu nafukuje vo dverách a potom vkročí do vody alebo člnu. Ak opúšťa lietadlo cez okenné núdzové východy, tak najprv vykročí na krídlo a až potom si nafúkne vestu.

Verím však, že to nikdy v praxi nebudete potrebovať. Inak, vesty sa dajú vyfúknuť a opäť nafúknuť náustkami nachádzajúcimi sa na veste. Pravdepodobne, to tých ľudí v tom strese nenapadlo, preto sa nedostali von z lietadla.

Jaj a aby som nezabudla. Fakt si nenatáčajte letušky počas demonštrácie. Je to nepríjemné. Možno je to pre vás zaujímavé, ale vžite sa do ich kože. Sú v práci. Myslím, že vám by sa tiež nepáčilo, keby vás niekto v práci natáčal na video.

 

2. Prečo nemôžete mať batožinu pri núdzovom východe

Ak budete mať „šťastie“, tak sa vám ujde sedadlo pri núdzovom východe. Všetci pasažieri sa tešia hlavne na väčší priestor na nohy. Ak tam budete sedieť, tak vás letuška poučí, že si máte dať všetku batožinu do úložného priestoru nad hlavou a ako sa otvárajú východy v prípade núdzovej situácie. Fakt to nie je vtipné, ak sa pýtate či si to môžete vyskúšať. Tento „vtip“ sa už pred vami pýtalo príliš veľa ľudí :D.

A nie, tú batožinu tam fakt mať nemôžete. A nie, ani tú malú tašku, tam mať nemôžete. Keď letuška informuje pasažierov, tak všetci usilovne prikyvujú hlavou, že všetkému rozumejú a pri kontrole kabíny sa zrazu tvária ako Alenka v ríši divov, že čo od nich chcú.

Tašky, batožina… nič sa nemôže váľať po zemi pri núdzových východoch a ani po sedadlách, pretože ak by sa niečo stalo, tak tento priestor musí byť použiteľný na evakuáciu.

Polovica lietadla by utekala von z lietadla cez okenné núdzové východy. Už to chápete, prečo je naozaj dôležité, aby tam nič nebolo?

Okenné núdzové východy na boeingu 737-800

Okenné núdzové východy na boeingu 737-800

Na to, aby ste mohli sedieť pri núdzových východoch platia určité pravidlá. K najčastejšie „porušovaným“ pravidlám platí, že pasažier si nevie zapnúť pás, potrebuje predlžovací pás, a v tom prípade tam sedieť nesmie z bezpečnostných dôvodov.

Raz sa mi stalo, že sme skoro vylúčili jedného pasažiera z prepravy, pretože si nechcel presadnúť na iné sedadlo, keďže si nevedel zapnúť pás (potreboval predlžovací). Lietadlo už rolovalo na dráhu a on si stále nechcel presadnúť. Tváril sa, že nerozumie (ďalší dôvod na presadenie), bol to cudzinec, ale dobre vedel, čo mu kolegyne hovoria (aj mu to ostatní cestujúci preložili). Dostalo sa to až tak ďaleko, že vedúca kabíny dala zastaviť lietadlo. Vtedy to cestujúci pochopil a ako blesk si presadol.

Batožina sa kade-tade nesmie váľať ani v ostatných radoch. Musí byť uložená buď v bine alebo pod sedadlom pred vami. Je to z toho dôvodu, ak by náhodou nastala núdzová situácia, tak aby batožina nezranila pasažierov (napríklad pri pristávaní) a nezavadzala v úniku (nepotkli sa na nej).

 

3. Prečo by ste mali mať telefón v letovom režime

Ach, tie telefóny, tablety a počítače. Nekonečný príbeh. Áno, telefón a iné elektronické zariadenia majú byť v letovom režime. Keď som bola malá, tak ma strašili, že ak sa v lietadle nevypne telefón, tak môže spadnúť lietadlo. Síce to nie je pravda, ale telefón si dávajte do letového režimu, pretože môže rušiť rádiové vlny a brániť plynulej komunikácii pilotov s pozemným personálom.

Najväčšiu neplechu vedia narobiť predmety s vysielačom ako napríklad dáke hračky na diaľkové ovládanie, vysielačky atď.. To je na palubách lietadiel úplne zakázané.

Okrem toho počas štartu a pristávania musia byť laptopy a väčšie elektronické zariadenia úplne vypnuté a odložené. Určite by ste pri nejakej núdzovej situácii nechceli dostať laptopom ranu do hlavy. Auuu. To by bolelo. Ale aby som nešla do krajností, aj pri (silnejších) turbulenciách je nebezpečné mať veľké tašky či laptopy v lone.

 

4. Prečo nemôžete mať slúchadlá počas štartu a pristátia

Tu sa nebudem veľmi rozpisovať. Je to z jednoduchého dôvodu. BEZPEČNOSŤ.

Ak by sa niečo stalo, tak by ste nepočuli inštrukcie, nevedeli by ste čo sa deje a čo máte robiť. Je to iba počas štartu a pristátia, tých pár minút bez hudby určite zvládnete vydržať.

 

5. Prečo majú byť tienidlá na oknách vytiahnuté

Opäť je to z bezpečnostných dôvodov. Ak by sa niečo stalo, tak potrebujeme vidieť von, čo sa tam deje. A taktiež, záchranné zložky (hasiči, sanitka…) musia vidieť dnu do lietadla.

Hlavne pri núdzových východoch sú ľudia poučení, že môžu východ otvoriť, iba ak je to vonku bezpečné, preto potrebujú vidieť a vedieť, čo sa tam deje.

Jáj a aby som nezabudla, okrem toho je potrebné dať stolček do zaistenej polohy, opierky na ruky dole a sedadlo do zvislej polohy.

Po dlhej dobe som letela ako pasažier. Takýto parádny výhľad som mala počas klesania na letisko vo Varšave

Po dlhej dobe som letela ako pasažier. Takýto parádny výhľad som mala počas klesania (Varšava, Poľsko)

 

6. Prečo sú pri štarte a pristátí vypnuté svetlá v kabíne

Odpoveď je zase taká istá – z bezpečnostných dôvodov. Všetko v lietadle sa robí z bezpečnostných dôvodov :).

Viete, je to preto, aby sa nám oči prispôsobili svetlu resp. tme. Cez deň si to moc ani nevšimnete, že sa vypnú svetlá, ale počas nočného letu si to všimnete.

Individuálne osvetlenie môžu mať pasažieri zapnuté počas celého letu.

 

7. Prečo by ste mali ostať pripútaný počas celého letu

Po vystúpaní lietadla do letovej hladiny (po vyrovnaní lietadla) zhasne znamenie „Pripútajte sa“. Napriek tomu vám odporúčam ostať stále pripútaný. Áno, počas celého letu. Pás si môžete uvoľniť, aby to bolo pohodlnejšie, ale nechajte ho zapnutý.

Je to z dôvodu turbulencie. Mám na mysli aj tú turbulenciu z počasia, ktorú piloti vedia predvídať ale hlavne mám na mysli tú nepredvídateľnú. To sa stane (hlavne) vtedy, ak sa lietadlo dostane do vzduchového prúdu iného lietadla. Vtedy sa môže stať, že sa akoby prepadne o niekoľko metrov nižšie. Bacha na to, už sa to sem-tam stalo a tí, ktorí neboli pripútaní si to odskákali. Sú to zbytočné zranenia, ktoré môžu byť vážne a pritom by pomohlo, ak by pasažieri boli pripútaní.

Napríklad pri nočných letoch sa nám stáva, že ľudia zaspia a nie sú pripútaní, potom nastane turbulencia z počasia, o ktorej vieme dopredu, hlási sa to a následne musíme týchto ľudí budiť, aby sa pripútali.

A úplná špecialitka. Rodičia, ktorí nechcú pripútať svoje deti. Najčastejší dôvod udávajú: „Moje dieťa spí.

Milí rodičia, tak radšej budete, aby sa vaše dieťa pobúchalo alebo vážnejšie zranilo? Tak potom to bude ešte len plaču. Toto považujem za veľmi nezodpovedné gesto. Nie raz sa mi stalo, že som sa musela s rodičmi naťahovať. Inak neviem, odkiaľ majú, že spanie a pripútanie sa vylučujú. Dieťa sa predsa dá pripútať, aj keď spí a tak, aby sa nezobudilo.

A taktiež aj pri vzlete a (hlavne) pristávaní je tento istý problém. Rodičia by práveže mali spraviť všetko pre to, aby bolo ich dieťa v bezpečí a nie takto riskantne ich vystavovať nebezpečiu.

Inak v tomto sú aj dospelí neporiadni. Niekoľkokrát sa dopredu hlási, že štartujeme či pristávame a pasažieri sa majú pripútať. Následne ideme kontrolovať kabínu. Všimnem si nepripútaného pasažiera, tak ho pekne poprosím o pripútanie sa. Ten vedľa je taktiež nepripútaný a kuká na toho prvého, ako sa pripútava, no on to nespraví. Vtedy si len pomyslím: „Halóóóóó. Na čo, akože čakáš? Povieš mi to?

Inak, ak o tom neviete, tak vzlet a pristátie sú najnebezpečnejšie časti letu. Vtedy sa stáva najviac nehôd. Myslite na to a buďte vždy pripútaný.

 

8. Prečo vám letuška dovolí presádzanie až po vzlete

Toto pravidlo je dôležité nasledovať, keď je v lietadle menej pasažierov. Lietadlo rozdeľujeme na sekcie, a je dané, kde, koľko má sedieť ľudí. Správne rozmiestnenie pasažierov v lietadle je nutné kvôli vyváženiu lietadla, aby sa nestalo, že by sa pri štarte prevážilo.

Z toho dôvodu je dôležité, aby si ľudia sadli podľa svojho palubného lístka. V prípade poloprázdneho lietadla dostaneme info od vedúcej kabíny, ktoré rady musia ostať voľné a tam si nikto nesmie pred štartom sadnúť. Niekedy je to fakt zaujímavé sa s tými pasažiermi naťahovať a niekoľkokrát im opakovane vysvetľovať, prečo si nemôžu presadnúť.

Skúšajú to, aj keď odídeme. Myslia si, že ich nevidíme a môžu sa tam nenápadne presunúť. Samozrejme, že ich vidíme. Vieme, ktoré rady majú byť prázdne, takže ich zase pekne posielame späť na ich pôvodné miesto. Všelijako si chcú obsadiť voľné miesta, aby si im tam nikto nesadol. Je to celkom sranda niekedy to sledovať :).

Jeden z dvoch motorov na boeingu 737-800

 

9. Prečo by ste sa mali poriadne obliecť do lietadla

Ak ste už niekedy leteli lietadlom, tak viete, že v lietadle je celkom zima. Záleží akou leteckou spoločnosťou a kam cestujete (low-cost, krátky let), preto by ste mali byť pripravený na všetko a nespoliehať sa na to, že tam budú mať deky. Keď vidím ľudí, ako prídu do lietadla v žabkách, kraťasoch a v tielku, tak ich už dopredu ľutujem. Nevedia, čo činia a potom sa nám sťažujú, že im je zima. No bodaj by nie. Za oknami je mínusová teplota (cca -53°C v závislosti od ročného obdobia a smeru letu), keď sme tam hore.

Ono by sa v lietadle dalo poriadne zakúriť, avšak sa to nerobí. Hlavne z toho dôvodu, že by mohlo ľuďom prísť z tepla zle. Vždy sa snažíme nastaviť optimálnu teplotu – ani teplo ani zima. Keď lietam, tak som často na pozícii vzadu a poviem vám, že my tam máme vždy sakra zimu, aj keď je v kabíne príjemne. Tam sa teplo jednoducho nedostane.

 

10. Prečo by ste mali počkať, kým lietadlo úplne zastaví

Po pristátí vždy počkajte kým sa lietadlo úplne zastaví. Až potom sa odpútajte a začnite si vyberať veci z úložného priestoru (binu), aby ste nespôsobili úraz iným či sebe.

Kolegom sa na jednom lete stalo, že pán otvoril bin, keď sa ešte lietadlo hýbalo a pani spadla na hlavu veľká fľaša alkoholu. Našťastie, „iba“ krvácala, aj keď bola v miernom šoku. Mohlo to odpadnúť oveľa horšie. Blbé bolo, že sa jej ani neospravedlnil. Tváril sa, akoby sa nič nestalo a utekal z lietadla ako prvý.

 

Vyššie som vám spomínala, že vzlet a pristátie sú najrizikovejšie časti letu, preto buďte v strehu. My sme tiež.

Väčšinou ľudia tlieskajú po pristátí, ale keď som lietala v Izraeli, tak pasažieri tlieskali aj po štarte. Je to milé gesto.

Príbehy, ktoré som vám v skratke popísala, nám hovorili naši inštruktori počas výcviku (niektoré som čítala či videla videá), aby nám tiež ukázali, prečo sú tie veci dôležité. A tieto situácie sa naozaj stali. Verím, že som vás príliš nevystrašila. Nebolo to mojím cieľom.

Chcela som vás iba vystríhať. Chcela som, aby ste si uvedomili, že to nie je len nejaká naša buzerácia, že nemáme, čo robiť, ale že to robíme pre bezpečnosť všetkých cestujúcich a v konečnom dôsledku aj našu.

Verím, že keď budete nabudúce letieť lietadlom, tak budete pozorne sledovať demonštráciu bezpečnostných prostriedkov a budete skvelým pasažierom. Už viete, čo a prečo by ste mali či nemali robiť. Prajem vám veľa šťastne nalietaných kilometrov. Amen 🙂

PS: Ak sa vám článok páčil, tak budem rada, ak ho budete zdieľať, pošlete ho niekomu, koho by mohol zaujímať alebo ho odmeňte lajkom. Díky moc 🙂

Vydajte sa na cesty spolu so mnou aj VY!

Kliknite sem a získajte e-knihu Neposedná cestovateľka, v ktorej nájdete 20 nevšedných príbehov z túlania sa svetom. Môžete sa tešiť na príbehy z Indonézie, Maroka, Turecka, Vietnamu, Čile, Spojených arabských emirátov, Litvy, Poľska či Argentíny. Dobrodružstvo čaká. Pridáte sa?

Written by Martina
Pred pár rokmi som opustila prácu v korporácii a vydala som sa cestou väčšej slobody, ktorá mi dáva možnosť cestovať nielen po Slovensku. Mám rada dobrodružstvo a rada snívam, avšak niečo pre to aj robím, aby sa sen stal realitou. Chcem spomínať na to, čo som zažila a nie to, čo som vlastnila, preto dlho #neobsedím :)